
Shigeru Mizuki es uno de los autores de manga que gozan de un mayor prestigio en Japón. De su mano han salido obras tan importantes como NonNonBa, Operación Muerte o Kitaro, publicadas en castellano por Astiberri. Parte de su periplo vital ha quedado plasmado en las dos primeras obras mencionadas pero, en esta serie, que constará de seis volúmenes, el autor japonés aborda su autobiografía desde su infancia hasta la actualidad. Una vida apasionante en la que haber perdido un brazo en la Segunda Guerra Mundial no le impidió convertirse en uno de los autores más admirados del público japonés y, en los últimos años, convertirse en uno de los más celebrados a nivel internacional. Este primer libro de Shigeru Mizuki. Autobiografía, aborda la época de la infancia del autor, dominada por su relación con la anciana NonNonBa, la escuela y las peleas entre bandas de niños, su fascinación por la muerte y los seres sobrenaturales. (Reseña de la editorial)

Yokai, monstruos y fantasmas de Japón es una guía ilustrada de los yokai más importantes: su apariencia física, su carácter, las recetas para de librarse de ellos junto con las leyendas tradicionales de las que son protagonistas. Este libro es la puerta de entrada a un mundo fascinante. Desde el principio de los tiempos los japoneses han convivido con increíbles criaturas que pueblan un mundo misterioso y oculto; seres grotescos que, en ocasiones, cruzan la frontera invisible y se adentran en el mundo real. Estas criaturas de infinitas y extrañas formas son los yokai: dioses caídos en desgracia bien por el olvido de los humanos, bien por su propia degeneración. Pero, a pesar de la primera impresión que puedan causar, los yokai no son necesariamente seres malignos o vengativos. En ocasiones socorren a personas que están en peligro, ayudan a la gente en su trabajo, traen fortuna o se hacen compañeros de juegos de los niños. Los yokai son seres con muchas caras, peligrosos y violentos a veces, divertidos y amigables otras. (Reseña de la editorial)

Una manera de ser, una manera de pensar La fascinación por lo japonés “Los mitos de Japón” nos asoma al abismo mágico de los albores de una civilización grandiosa, el mundo en sombras de dioses y héroes, en donde se esbozan los grandes temas y valores de la cultura japonesa. Desde la creación del archipiélago nipón, pasando por los mitos sorprendentes de casamientos y concepciones maravillosas, de animales que hablan, de amores incestuosos, de conspiraciones entre hermanos, de hechos marciales y religiosos. El rigor y la amenidad narrativa, facilitados por un documentado prólogo y notas donde se aclaran el origen de los mitos japoneses, convierten a esta obra en un primer paso insustituible para el lector contemporáneo interesado, no sólo en mitos, religiones o historia, sino en Japón y en su fascinante cultura. (Reseña de la editorial)

Although kamishibai died out as a street-performance art in the 1960s, it is being revived at annual tezukuri (hand-made) kamishibai festivals in Japan, where storytellers of all ages share their original stories with one another. Along with manga and animé, this enticing Japanese art form is emerging in America as an engaging—and effective—teaching tool.

De Las Casas has adapted 25 folktales from across Asia for whole classroom use, borrowing a Japanese method of storytelling through pictures. The book offers tips on rehearsing and detailed discussion and background of the Kamishibai processes, and it describes how to coordinate grade-level story presentations. Reproducible tales can be distributed to each member of the class to aide in creating illustrations. The stories in Kamishibai Story Theater will delight children in grades 2-6, enticing them to participate in their own story fest.
De Las Casas has adapted 25 folktales from across Asia for whole classroom use, borrowing a Japanese method of storytelling through pictures. Kamishibai theater harkens back to itinerant storytellers (Kamishibai Men) who conveyed their tales by means of illustrated cards slid into slots in wooden stages built on the back of their bicycles. This book includes an introductory chapter describing in detail the methods to use in coaching students in the art of Kamishibai Story Theater. It offers tips on rehearsing, and detailed discussion and background of the Kamishibai processes, and it describes how to coordinate grade-level story presentations. Reproducible tales can be distributed to each member of the class to aide in creating illustrations. Spot illustrations for each tale give students an idea of the flavor of their drawings for that story. The stories in Kamishibai Story Theater will delight children in grades 2-6, enticing them to participate in their own story fest.

Before giant robots, space ships, and masked super heroes filled the pages of Japanese comic books--known as manga--such characters were regularly seen on the streets of Japan in kamishibai stories. Manga Kamishibai: The Art of Japanese Paper Theater tells the history of this fascinating and nearly vanished Japanese art form that paved the way for modern-day comic books, and is the missing link in the development of modern manga.
During the height of kamishibai in the 1930s, storytellers would travel to villages and set up their butais (miniature wooden prosceniums), through which illustrated boards were shown. The storytellers acted as entertainers and reporters, narrating tales that ranged from action-packed westerns, period pieces, traditional folk tales, and melodramas, to nightly news reporting on World War II. More than just explaining the pictures, a good storyteller would act out the parts of each character with different voices and facial expressions. Through extensive research and interviews, author Eric P. Nash pieces together the remarkable history of this art and its creators. With rare images reproduced for the first time from Japanese archives, including full-length kamishibai stories, combined with expert writing, this book is an essential guide to the origins of manga. (Amazon)
No hay comentarios:
Publicar un comentario